Magazijninrichting


Magazijninrichting, heftruck

 

Magazijn inrichten, waar begin ik? Hoe deel ik mijn magazijn het beste in? Kan ik het effectiever inrichten? Dit zijn vragen die wij regelmatig ontvangen en dat is logisch. Omdat het grootste gedeelte van een magazijninrichting bestaat uit middelen voor opslag- en transport en daar onze expertise ligt. Daarom vindt u op deze pagina veel tips, advies en veelgestelde vragen over het inrichten van een magazijn. Staat uw vraag er niet bij? Stel deze dan gerust aan een van onze experts.

 

 


 

Magazijn inrichten? Deel eerst de ruimte in 

Om uw magazijn optimaal in te richten, start u eerst met het indelen van de ruimte. Hoe deelt u een magazijn in? Een goede manier is door uit te gaan van de drie belangrijkste processen in het magazijn. Deze opdeling van de ruimte in drie onderdelen, maakt het inrichten direct overzichtelijker. 

De drie processen komen terug in de essentie van een magazijn: 'een magazijn is een opslagplaats voor tijdelijke goederen'. Voor de indeling van het magazijn betekent dit: goederen komen binnen, we slaan ze tijdelijk op en de goederen verlaten het magazijn.

 

Zo ontstaat de volgende magazijnindeling:

1. Ontvangstplek, daar waar goederen binnenkomen

2. Magazijn opslag, het gedeelte waar u goederen tijdelijk opslaat

3. Verzendplek, de plek waar goederen het magazijn verlaten


De verschillen voor de magazijnindeling zitten vooral in het soort goederen en de afmeting van het magazijn zelf.

 

Lees ook: Van ontvangstproces tot verkoopproces

Handige en veel gebruikte producten voor uw magazijn

 

naar boven

Magazijn efficiënt opbouwen & inrichten? 

Wat heeft u nodig om een magazijn op te bouwen en efficiënt in te richten? Om hier antwoord op te geven, plaatsen we de belangrijkste producten voor het inrichten van uw magazijn onder elkaar. Op volgorde van de procesindeling. Welke magazijnoplossing u precies nodig heeft, gaat samen met de branche waarin u werkt, de producten en de afmetingen van uw magazijn. In de 3D animatie eronder, ziet u de producten direct. 

 

 

 

Tip: start bij het inrichten als eerste met het plaatsen van de hardlopers in de ruimte. En plaats deze zo dicht mogelijk bij de plek waar u de producten verpakt voor verzending. Zo houdt u de afstand van product tot verzending klein. 

Magazijninrichting kopen, huren, gebruikt, nieuw of maatwerk?

Wanneer u weet wat u nodig heeft als magazijnoplossing dan is de vervolgstap kiezen voor kopen, huren, gebruikt, nieuw of maatwerk. Dat klinkt als veel. Maar met de volgende drie vragen bent u er snel uit: 

- wil ik nieuw of is gebruikt goed genoeg?

- wil ik kopen of komt huren mij nu beter uit?

- kan ik met de bestaande producten mijn magazijn inrichten of heb ik maatwerk nodig?  
 

Nieuw of voldoet, gebruikte magazijninrichting ook? 

Hoe bepaalt u of u nieuwe of gebruikte producten nodig heeft? Laten we eerst eens kijken naar de voordelen van gebruikte producten: voordelig in prijs, snel leverbaar en zeer milieuvriendelijk. Gebruikte producten bij Kruizinga zijn functioneel gezien net zo goed als nieuwe producten. Dus als uiterlijk niet het belangrijkste is en de producten zijn aanwezig dan kiest u natuurlijk voor gebruikte producten.   

We hebben van veel soorten gebruikte magazijngoederen grote voorraden in huis. Wanneer we het door u gewenste product toch niet voldoende op voorraad hebben. Heeft u de keuze om alles nieuw te kopen of om beiden te kopen. Dan kiest u om naast de gebruikte producten ook nieuwe producten aan te schaffen. En als u de tijd heeft, kunt u ook wachten op een volgende levering gebruikte producten. 

 

Kopen of huren?

Bij het aanschaffen van uw magazijninrichting kunt u kiezen tussen kopen of huren. Koop een product wanneer u het regelmatig inzet. Huren is een betere oplossing voor tijdelijke projecten en het opvangen van pieken. Bijvoorbeeld voor Black Friday en Kerst. Huren is ook interessant wanneer u uw liquide middelen voor andere projecten nodig heeft. Heeft u een andere situatie? Bespreek het dan eens met een van onze adviseurs.

Standaard of maatwerk?

Wanneer kiest u voor standaard producten en wanneer loont maatwerk? In de meeste gevallen zal een standaard product voldoen. Wanneer maatwerk de betere keuze is, is niet eenduidig te beantwoorden. Bovendien heeft u ook bij maatwerk meerdere mogelijkheden én prijskaartjes. Soms is het aanpassen van een bestaand product al voldoende. Maar het kan ook zijn dat u een volledig nieuw product moet laten maken. 

Maatwerk loont wanneer de investering uiteindelijk winstgevend is in de tijd. Bijvoorbeeld omdat uw producten beter beschermd zijn en langer meegaan of omdat u minder hout verbruikt. En als uw producten langer meegaan, is dat duurzaam en daarmee beter voor het milieu. Een mooi voorbeeld is het maatwerk dat wij voor KLM hebben gemaakt waarmee dure vliegtuigonderdelen beter beschermd zijn in het magazijn. Bekijk ook de uitzending die we samen met RTL Transport en KLM hebben gemaakt.

 

Lees ook: Proces van maatwerk producten

 

 

Optimaliseer uw magazijn

Een geoptimaliseerd magazijn werkt efficiënter, geeft een vaste structuur en gebruikt de ruimte optimaal. Van onderen tot boven en van links naar rechts. Door te optimaliseren, versoepelt u de processen. Dit werkt veiliger en het geeft veel tijdwinst:

1. Sneller inruimen

2. Meer opslaan

3. Efficiënter picken en sneller verzenden

 

1. Sneller inruimen van binnenkomende producten

Heel vaak worden er meerdere soorten producten in een keer aangeleverd. Wanneer het magazijn optimaal is ingedeeld weet iedereen wat waar staat. Zoals veel bestelde producten dicht bij de uitgang. Weten waar wat moet komen te staan, verkort de tijd aanzienlijk tussen binnenkomen en het product op z’n plek plaatsen. 

2. Meer opslaan en toch veilig 

In een optimaal ingericht magazijn, is precies uitgerekend hoeveel producten u erin kunt plaatsen zonder dat u inboet aan veiligheid, wandelpaden en rijrichtingen. Dus hoe beter u uw magazijn inricht, hoe meer producten u kwijt kunt, terwijl het magazijn nog steeds goed functioneert. 

 

3. Efficienter picken zodat uw klant zijn producten snel ontvangt

Alle producten hebben een eigen plek. De producten die het meest verkocht worden, de fast movers, staan meer bij de uitgang. De slow movers staan meer naar achteren. Bij het binnenkomen van een order weet de orderpicker precies waar alles staat. Hij raapt op een efficiënte manier de order bij elkaar om deze voor verzending aan te bieden. 

 

naar boven

 

Klein of groot magazijn?

Wij leveren voor grote en kleine magazijnen opslag- en transportmaterialen. Waarbij we de meeste producten direct vanuit voorraadleveren. Hoe klein of groot uw magazijn ook is?

 

Klein magazijn

Voor uw kleine magazijn hebben wij specifieke materialen in huis. Denk aan een kleine stelling direct met bakken, inpaktafels en steekwagens. Wat bij kleine magazijnen vaak een rol speelt is dat de ingang ook vaak de uitgang is. Goederen verlaten het magazijn via dezelfde weg als dat ze binnenkomen. En dat verloopt met een eenvoudige routering en de juiste veiligheidsmaatregelen prima. Ook omdat er met minder mensen wordt gewerkt. Minder mensen, betekent immers ook dat er minder communicatie en afstemming nodig is.   


Tip: Bent u net gestart en heeft u weinig ruimte voor een magazijn? Start altijd met een kleine stevige stelling die u eenvoudig uitbreidt bij groei. Kies bijvoorbeeld voor een vooraf samengestelde combinatieset. Of gebruik de stellingconfigurator, waarmee u zelf uw stelling samenstelt. Komt u er niet direct uit? Regel het dan samen met een van onze experts.

  

 

 

Handige producten voor een klein magazijn

Materialen nodig voor een middelgroot of groot magazijn?

Wij hebben veel magazijnmaterialen op voorraad. Maar ook producten voor uw (interne) transport. Zowel nieuw als gebruikt. Wat heeft u nodig? 

 

Hulp bij het inrichten van uw magazijn? 

Vraag het een van onze experts. Bel tijdens kantooruren 088 533 15 55 of stuur een e-mail wanneer het u uitkomt: sales@kruizinga.nl. Samen komen we tot de beste resultaten. 

 

naar boven

 

 

 

 

Veelgestelde vragen

Zijn er richtlijnen voor de indeling van een magazijn? 

Een belangrijkste richtlijn bij de indeling van een magazijn gaat over veiligheid. U bent verantwoordelijk voor de veiligheid van uw medewerkers en bezoekers. Zorg voor de juiste verlichting in het magazijn en de juiste belijning. Vergeet de looppaden niet en hang spiegels op zodat alle plekken in het magazijn te overzien zijn en blijven. Daarbij is het belangrijk dat de verkeersregels in het magazijn voor iedereen duidelijk zijn. Hier speelt communicatie een belangrijke rol.

 

Hoe richt ik een magazijn in?

Een magazijn inrichten vraagt om kennis van producten en processen. Maak met de verantwoordelijke medewerkers een tekening van uw magazijn. Plaats daarin allereerst de gedeeltes voor het ontvangst, de opslag en de verzending. Kijk vervolgens per gedeelte wat u daar nodig heeft om elk proces zo efficiënt mogelijk af te handelen. 

 

Start voor de inrichting praktisch en met uw oog op de toekomst. Begin met het minimale zodat u overzicht houdt. In de praktijk ontdekt u snel genoeg wat u mist. Zet dat op een lijst om te bestellen. Bij Kruizinga staan de meeste producten in het magazijn. Daarom kunnen we deze vaak al de volgende dag leveren. 

Wat heeft u minimaal nodig:  
- Voor ontvangst: werktafel, computer, palletwagen, steekwagen en prullenbak 

- Voor opslag: stellingen, stapelracks, magazijnbakken en stapelbakken.

- Voor orderpicken: magazijnwagens, orderpickwagens, palletwagens en rolcontainers

- Voor verzending: eveneens een tafel, inpakmaterialen, magazijnwagen en een computer. 

Houd altijd oog voor de veiligheid van uw medewerkers en klanten. Zorg voor goede verlichting. U bespaart direct op uw energiekosten met LED verlichting. LED gaat langer mee en wordt minder warm.

 

Lees ook: Kruizinga verduurzaamt door implementatie van LED verlichting

 

Inventariseer uw processen met de volgende vragen:

- Wat zijn de afmetingen van het magazijn?

- Wat komt er wanneer en hoe binnen?

- Waar slaat u uw producten op?

- Wat zijn uw hardlopers?

- Hoe kunnen orders zo snel mogelijk gepicked worden?

- Wat zijn logische paden?

- Welke transportmiddelen heb ik nodig? 

- Hoe groot zijn uw orders gemiddeld? 

- Met welke snelheid moeten orders worden geleverd? 

- Werkt u met postverzendingen of met vrachtwagens? 

Hebben jullie ook tweedehands producten voor mijn magazijninrichting? 

Jazeker. Wij hebben tweedehands producten voor het inrichten van uw magazijn. De gebruikte producten zijn gecontroleerd zodat we garanderen dat ze doen waar ze voor gemaakt zijn. U vindt onze gebruikte producten op de site onder de productgroepen. Gebruik het filter 'gebruikt' om direct alle gebruikte producten te zien. 

Wat is jullie levertijd?

Wij hebben verschillende levertijden. Bij de producten ziet u aan de kleur op wat voor termijn u uw product kunt verwachten. Welke kleur staat er bij uw product? Dan kunt u onderstaande algemene leveringsindicatie aanhouden. 
Op voorraad = Op voorraad 
Bezorging binnen 8 werkdagen = Bezorging binnen 8 werkdagen
Bezorging binnen 12 werkdagen = Bezorging binnen 12 werkdagen
Bezorging binnen 3 a 4 weken = Bezorging binnen 3 a 4 weken
Bezorging binnen 4 a 6 weken = Bezorging binnen 4 a 6 weken
Levering na overleg = Levering na overleg

 

U kunt ook zelf een leverdatum invullen.

 

Na uw bestelling krijgt u direct een definitieve levertermijn bevestiging per e-mail. U volgt de levering van uw order via uw account. In uw account ziet u van elke bestelling direct de status en weet precies wanneer welke order binnenkomt. 

Welke soorten magazijnen zijn er?

Er zijn een aantal soorten magazijnen. De twee belangrijkste zijn:
1. distributiemagazijn
2. productiemagazijn

Magazijnen waar de producten hetzelfde blijven noemen we distributiemagazijnen. Zo hebben wij bij Kruizinga een groot distributiemagazijn met specifieke producten voor opslag- en transportmiddelen. Wij verkopen de producten direct via de website of aan de poort. De winkel is dan de laatste schakel van het distributiemagazijn. In een productiemagazijn worden de producten gemaakt met de onderdelen uit het magazijn. En dan zijn er natuurlijk ook nog de combinaties. Wanneer u nog vragen heeft over de soort magazijnen, stelt u ze dan gerust via e-mail: sales@kruizinga.nl. 

 

 

Wat voor soort stellingen zijn er? 

Een stelling is in de meeste gevallen de basis voor een groot en klein magazijn. Er zijn meerdere soorten stellingen. Ook branchespecifieke stellingen zoals de bandenstelling en de winkelstelling. Daarbij hebben wij voor uw gemak ook al stellingen gecombineerd met stapelbakken. 

 

Soorten stellingen: 

  1. Legbordstelling 55
  2. Legbordstelling 856
  3. Grootvakstelling
  4. Palletstelling
  5. Bandenstelling 
  6. Draagarmstelling
  7. Combinatiesets 


Wilt u weten wat u nodig heeft? En heeft u de maten van uw magazijn bij de hand? Stel dan direct uw stelling online samen.

Tip: kijk ook eens bij onze gebruikte stellingen. Een gebruikte stelling functioneert hetzelfde als nieuw maar is wel voordeliger en beter voor het milieu. 


Bonustip: richt uw magazijn eenvoudig en snel in met vooraf samengestelde combinatiesets. Deze kant en klare stellingen zijn al ingericht met bakken en direct inzetbaar. 

 

naar boven