Veiligheidsregels in het magazijn

Van uw magazijn een veilige werkomgeving maken, is niet altijd even makkelijk. Hier komt een hoop kijken. De juiste logistieke processen, de beste opslagsystemen en transportmiddelen, voldoende ruimte; de lijst gaat door. Duidelijke huisregels in het magazijn spelen een belangrijke rol in een veilig magazijn. Maar waar moet u op letten en hoe zien de veiligheidsregels in een magazijn eruit? In deze blog zetten we de richtlijnen op een rij en laten we huisregels in het magazijn via een praktisch voorbeeld zien.

Gepubliceerd op 13 augustus 2024 Laatst gewijzigd 23 september 2024

In deze blog:

  • Gedragsregels
  • Locatie en inrichting
  • Calamiteiten 
  • Persoonlijke bescherming
  • Magazijn materiaal
  • Milieuvoorschrift

Waar bestaat een veiligheidsvoorschrift uit?

Een veilig magazijn creëren kost tijd. Het begint bij het vastleggen van duidelijke regels en voorschriften. Wanneer deze vast zijn gelegd kunnen ze gecommuniceerd worden en kunnen medewerkers aangesproken worden als ze de regels niet naleven. Begin daarom tijdig met het vastleggen van veiligheidsvoorschriften en -regels voor het magazijn en herzie het document periodiek om er zeker van te zijn de regels up-to-date blijven. 


We hebben de verschillende onderdelen van een veiligheidsvoorschrift hieronder op een rij gezet. Loop de lijst na om te controleren of uw veiligheidsregels en voorschriften compleet zijn. 



1. Gedragsregels

Begin met de regels waar iedereen zich aan dient te houden, waar en wanneer dan ook: de gedragsregels. Het is belangrijk dat iedereen zich prettig, veilig en gerespecteerd voelt. Het is daarom belangrijk om duidelijke gedragsregels op te stellen, zodat alle medewerkers weten welk gedrag van hen wordt verwacht en wat niet wordt getolereerd. 


Denk na over de maatschappelijke normen en waarden, maar vergeet ook niet om rekening te houden met specifieke gedragsnormen die gelden binnen het bedrijf. 


Voorbeeld van gedragsregels:

  • respectvol en begripzaam met elkaar omgaan;
  • pesten, discriminatie, bedreigen, agressie en (seksuele) intimidatie worden niet getolereerd;
  • op tijd op werk komen, pauze tijden aanhouden; 
  • werkinstructies dienen te allen tijde te worden nageleefd;
  • problemen tijdens het werk en/of met een collega tijdig onder de aandacht van een leidinggevende/HR brengen;
  • indien er onmiddellijk een ernstig gevaar dreigt, dient het werk onderbroken te worden;
  • werken onder de invloed van alcohol, drugs of andere verdovende middelen zijn ten strengste verboden;
  • roken alleen op de daarvoor bestemde tijden en plekken;
  • diefstal is niet toegestaan;
  • zorgvuldig omgaan met materialen;

2. Locatie en inrichting

Een goed overzicht van de locaties en inrichtingen, zorgt ervoor dat werknemers beter bewust zijn van de omgeving


Dit kan betekenen dat werknemers:

  • de locaties van verschillende afdelingen kennen;
  • locaties van verschillende producten en materialen kennen;
  • bekend zijn met de routes in het magazijn;
  • bekend zijn met de belijning in het magazijn; 
  • weten wat verschillende pictogrammen betekenen;
  • weten wat voor gedrag wordt verwacht op verschillende terreinen;


Voorbeelden van locatie en inrichting:

  • een overzicht van de verschillende pictogrammen die in het magazijn voor kunnen komen; 
  • een plattegrond van het terrein;
  • een plattegrond van het magazijn en de opslaglocaties;
  • een plattegrond met alle faciliteiten voor veiligheid, gezondheid, hygiëne en calamiteiten;
  • uitleg over de betekenis van belijning in het magazijn; 
  • specifieke veiligheidsregels voor verschillende terreinen (buitenterrein, magazijn, kantoor, kantine, quarantaine zone, etc.);

3. Calamiteiten

Natuurlijk hopen we dat het calamiteitenhoofdstuk nooit gebruikt hoeft te worden, maar het is belangrijk om deze wel te hebben. Als er een ongeluk, incident, ramp of brand plaatsvindt, moet iedereen weten hoe er gehandeld moet worden. 


De verschillende calamiteiten, regels, te volgen stappen en verantwoordelijkheden worden behandeld in dit hoofdstuk. Verzamel in dit hoofdstuk ook de verschillende alarmnummers, contactpersonen en procedures

Voorbeeld van calamiteiten:

  • hoe te handelen bij brand;
  • hoe te handelen bij een ongeluk;
  • hoe te handelen bij een milieu-incident;
  • hoe te handelen bij een natuurramp;
  • alarmnummers;
  • lijst met preventiemedewerkers, BHV'ers, KAM-manager en andere belangrijke contactpersonen;

4. Persoonlijke bescherming

Het correct gebruiken van persoonlijke bescherming kan veel ongelukken en schade voorkomen. Leg daarom duidelijk vast wat voor persoonlijke beschermingsmiddelen en regels gedragen en opgevolgd moeten worden. 


Maak duidelijk onderscheid tussen de verschillende locaties en werkzaamheden. Oorkappen moeten gedragen worden als er wordt gewerkt aan een luidde machine, echter zullen ze niet nodig zijn op kantoor. Overweeg het magazijn op te delen in verschillende zones met bijbehorende beschermingsmiddelen. Zo weten werknemers precies welke bescherming ze moeten gebruiken wanneer ze een bepaalde zone betreden. 

Voorbeeld van persoonlijke bescherming:

  • beschikbare beschermingsmiddelen;
  • verplichte beschermingsmiddelen per taak/zone;
  • locatie van de beschermingsmiddelen;
  • juiste manier om beschermingsmiddelen te gebruiken;
  • bruikleen afspraken; 
  • controleren van beschermingsmiddelen op gebreken;

5. Magazijn materiaal

De omgang met materialen, machines, installaties en systemen in het magazijn kan overweldigend zijn, helemaal voor nieuwe medewerkers. 


Door deze apart uit te werken en alle regels, maatregelen, certificeringen, gebruiksstappen en onderhoud op te sommen, kunnen medewerkers deze op een centrale plek terugvinden. Denk hierbij niet alleen aan machines, maar ook aan handelingen en materialen zoals het werken in de hoogte, het correct stapelen van opslagmiddelen en het omgaan met gevaarlijke stoffen. 

Voorbeeld van magazijnmateriaal:

  • welke materialen, machines, installaties, systemen, gevaarlijke stoffen en processen zijn er in het magazijn? 
  • zo dient ermee gewerkt te worden;
  • specifieke veiligheidsregels en nodige certificaten per materiaal/machine/installatie/systeem/proces;
  • hier moet speciaal op gelet worden;
  • onderhoud dat uitgevoerd moet worden;
  • specifieke handelingen;
  • hoeveel medewerkers moeten aanwezig zijn bij specifieke handelingen;
  • regels op het gebied van opruimen en schoonmaken;
  • invloed van de omgeving op werkzaamheden en hoe te handelen (hoge/lage temperaturen, ruimtegebrek, drukte, stroomstoring, etc.);

6. Milieuvoorschrift

Denk na over de invloed van werkzaamheden op het milieu en identificeer maatregels om deze invloed zo laag mogelijk te krijgen en te houden. 


Leg maatregels uit en maak duidelijk wat wel en niet mag. Dit geldt voor de kleinste handelingen, maar ook voor grote handelingen zoals het keuzeproces bij grote investeringen zoals nieuwe heftrucks of magazijnverlichting. 

Voorbeeld van milieuvoorschrift:

  • print alleen wanneer dit noodzakelijk is;
  • wanneer verlichting, verwarming en airconditioning aan of uit moet; 
  • hoe en waar afval gescheiden moet worden;
  • omgang met elektrische apparatuur;
  • waar rekening mee te houden bij investeringen;
  • aan en uitzetten van machines en voertuigen;
  • omgang met gevaarlijke stoffen en productieafval;
  • opslag van gasflessen en accu's;